Motor tour 2018

Zaterdag 16 juni dag 1, totaal 626 km gereden.
Iets eerder dan normaal staan we al om 08:30 uur helemaal klaar om te vertrekken voor onze motor tour 2018. Nog even het thuisfront gedag zeggen en off we go. Oeps, best onhandig zoenen met je helm op. Net als de vorige jaren kwamen we ook op deze eerste dag weer vele klassieke auto’s tegen, maar het bijzondere dit keer was toch wel de vele T-Fordjes. Vrij snel weken we volgens mijn (Ton W.) navigatie af van de geplande route. Maar de voorrijder, in de meeste gevallen René D., beslist en wij er dus braaf achteraan. De eerste stop was ergens in België, dus tijd om het over de route te hebben. Het was inderdaad niet de geplande route. Koppen bij elkaar en kijkend op de navigatie zagen we dat als we de weg ongeveer 75 km zouden vervolgen we vanzelf weer op de route uit zouden komen. Doorrijden dus en inderdaad de route later dan weer opgepikt. Vlak voor Paulushof moest ik even stoppen, een west had in mijn lip geprikt en de tranen sprongen in mijn ogen. Beetje vervelend maar snel weer door en na een aantal keren overnachten bij Paulushof – Niedermohr rijden we er dit jaar voorbij.

Onderweg nog een motor op z’n kant gezien waarop wij besloten de glimmende kant boven te houden. Eerste overnachting in Landhaus Tausendschön (Bitscherstraße 7a, 66996 Fischbach), weer een heel bijzonder - leuk - tentje 🙂

Zondag 17 juni dag 2.
De dag begint dreigend dus maar gelijk de regenkleding aan. Vandaag rijden we richting Zwitserland om aan het einde van de dag een betaalbare slaapplaats te kunnen vinden. We besluiten om via Liechtenstein door te rijden naar Oostenrijk.

Dankzij Booking.com een slaapplaats gevonden. Nadat we eerst gezocht hebben in Feldkirch  (Oostenrijk) hebben we een kilometer of 15 buiten de stad een slaapplaats gevonden in Gasthaus Kröne te Koblach. Zoals gebruikelijk geven we aan om 8 uur te willen ontbijten. Helaas als je hier wilt ontbijten dan kan dat om 7 of om 9 uur. Wij kiezen voor 9 uur, dus uitslapen.

Maandag 18 juni dag 3.
Vandaag rijden we, tijdens onze motor tour 2018, een route speciaal op maat gemaakt voor Henk. Een mooie route over bochtige dal wegen. Wel veel verkeer onderweg dus onze rijstijl daarop aangepast.

Hoog boven ons, tussen twee bergwanden in hangt een mooie hangbrug, de 'Highline179'. Op de vraag,  zullen we even gaan kijken werd al snel en bijna schreeuwerig geantwoord "gaan jullie maar ik blijf wel wachten".

De geplande eindbestemming voor vandaag keurig op tijd bereikt en na het eten, tijd voor voetballen. België wint met 3-0

Dinsdag 19 juni dag 4, totaal 460 km gereden.
Door een klein foutje in de route moeten we een niet geplande tolweg nemen á € 5,00 per persoon. Zeker 60 km afgestoken, maar aan het einde van de dag weer ruimschoots goed gemaakt. De overnachting in hotel Frans Bauer gaat helaas niet door, volgeboekt. Doorrijden naar Mariazell lijkt ons de beste oplossing. Veel hotels met “ruhe tag” maar uiteindelijk toch wat gevonden. Het hotel lijkt wel een doolhof maar is van prima kwaliteit.

Woensdag 20 juni dag 5, totaal 380 km gereden.

Vandaag rijden we voornamelijk in de deelstaat Stiermarken. Hemelsbreed leggen we ongeveer 65 kilometer af maar in dit prachtige gebied wat volgens mij voor motorrijders is gemaakt is de totaalafstand bijna 400 kilometer. We eindigen vandaag in het plaatsje Melk waar we een bijzonder groot appartement betrekken.

Donderdag 21 juni dag 6, totaal 430 km gereden.
Vanuit Melk rijden we Oostenrijk uit de Donau over, om vervolgens langs de Tsjechisch/Duitse grens huiswaarts te rijden. Ons onderkomen voor vandaag vinden in het plaatsje Bischofsgrün, in het bijzonder voordelige Gasthaus Siebenstern. De prijs is zeer voordelig dus het slechte internet nemen we op de koop toe.

Vrijdag 22 juni dag 7, totaal 420 km.
We starten vandaag met een buiten temperatuur van 8 graden terwijl we de dag hiervoor met 28 graden zijn geëindigd. Koud dus, maar veel belangrijker, het is droog. Als snel stoppen we om alsnog onze regenpak aan te trekken, misschien niet voor de regen maar het pak helpt ook tegen de kou. De route enigszins aan de weersomstandigheden aangepast maar de laatste 150 km is weer volgens het boekje. We eindigen vandaag volgens planning in het plaatsje Medenbach 8 km voorbij Winterberg. Een Nederlandse eigenaar met Thaise vrouw heten ons van harte welkom. Motoren staan droog in de garage en wij gaan aan het bier.

Zaterdag 17 juni dag 8, Medenbach – Purmerend, totaal 370 gereden.
Klaar voor de laatste 400 km van deze enerverende motorweek. Nog even de beloofde bierglazen inpakken en we kunnen vertrekken. Het laatste deel in Duitsland rijden we niet voor het eerst en al vrij snel rijden we Nederland binnen. Bij een ons bekend wegrestaurant (De Lindeboom aan de Kottenseweg (N319) vlak bij Winterwijk) maar weer gestopt voor een bakkie. Op het parkeerterrein staat net als voorgaande jaren een druk bezochte viswagen. In de rij staan de Duitse en Nederlandse klanten te wachten en dit keer gaat René ook in de rij staan. We doen ons tegoed aan een grote bak kibbeling. Met dank aan mijn motormaatjes en speciale dank aan René voor het maken van weer een zeer fraaie route. Ik heb wederom een fijne week gehad met mooie wegen en vele, bijna 3500  kilometers. Tot volgend jaar.

Gr. Ton Wiewel.

De route.
Links de eerste opzet voor de motor tour 2018 waarbij er drie routes zichtbaar zijn. De grijze route is die gereden in 2017. De rode en roze zijn de routes die wij nu in 2018 zouden hebben kunnen volgen. Voor het grootste gedeelte gelijk maar in detail toch net even anders.